Artikel publicerad:

PRESSMEDDELANDE från Halmstad City Airport

Amapola Flyg, i samarbete med BRA, börjar trafikera Halmstad-Bromma-Halmstad den
15 juni 2020

Svenskt inrikesflyg har legat i träda i tre månader. Nu när samhället, under ansvar, ska börja fungera igen startar Amapola Flyg, i samarbete med flygbolaget BRA, upp trafik på sträckorna Halmstad-Bromma, Malmö-Bromma, Göteborg-Bromma, Ängelholm-Bromma och Visby-Bromma.

”Vi upplever att det har funnits en obalans från statens sida i att handla upp linjer i norra Sverige men inte i södra/västra. Vi uppfattar inte att behovet är mindre eller att det tar kortare tid att ta sig från södra/västra Sverige till Stockholm än en del av de linjer som staten har handlat upp i norra Sverige.”, säger Amapolas VD Erik Salén.
”Vi startar därför upp trafik på ett antal destinationer i samarbete med flygbolaget BRA. Med det minskade behovet som finns uppfattar vi att vi har rätt flygplanskapacitet och med den kundbas som BRA har är vi övertygade om att vi kan nå ut till resenärerna på dessa sträckor”, fortsätter Erik Salén

”Vi arbetar för fullt med att förbereda vår egen trafikstart till och från Bromma flygplats efter sommaren och är glada över att vår mångåriga samarbetspartner Amapola har möjlighet att erbjuda våra kunder att resa fram till dess” säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på flygbolaget BRA.

Trafiken kommer att starta den 15 juni, och tills vidare, med följande tidtabell mellan Bromma-Halmstad-Bromma. Amapola kommer trafikera sträckan med en Fokker50.

- Bromma-Halmstad kl 15.10-16.15 Måndag-fredag och söndag
- Halmstad-Bromma kl 16.35-17.40 Måndag-fredag och söndag

”Vi på Halmstad City Airport är mycket glada över att vi är med i inrikesflygets mjuka uppstart mellan Halland och Stockholmsregionen, säger Magnus Edman, VD/flygplatschef Halmstad City Airport.

”Att flygoperatörerna väljer att i ett tidigt skede starta upp flyget Halmstad-Stockholm är en viktig komponent för att näringslivet i Halmstad med omnejd så snabbt som möjligt skall kunna återhämta sig efter Covid-19 nedsläckningen, säger Magnus Uvenfeldt (M), Styrelseordförande Halmstad City Airport.

För mer information kontakta:
Magnus Edman, VD/flygplatschef Halmstad City Airport, tfn 035-18 26 00
Erik Salén, VD Amapola Flyg, erik.salen@amapola.nu, tfn 0708-116644