PRESSMEDDELANDE från Halmstad City Airport

Utökad kapacitet mellan Halmstad – Gran Canaria för hösten/vintern 2022-23

TUI har en lång relation med halmstadsborna och hallänningarna och under vintertid väljer många att resa till solen och främst Gran Canaria. I år fortsätter TUI med sin populära flyglinje från flygplatsen. Nu meddelar man även att man kommer att trafikera den soliga ön med ett något större flygplan vilket ger fler hallänningar möjlighet att komma iväg i vinter, en nyhet som gläder oss på flygplatsen.

”- Det är alltid roligt att få goda nyheter men denna nyhet var nog lite extra rolig. Detta då vi har haft ungefär samma kapacitet från Halmstad till Gran Canaria flera år tillbaka dvs samma flygplanstyp. Att TUI nu sätter in en större flygplanstyp, med fler säten, på sträckan från 2 december och resten av säsongen är mycket goda och trevliga nyheter. Det är glädjande att få information från TUI, säger Anette Holmgren, Affärsutvecklare Halmstad City Airport

Totalt handlar det om en ökning av antalet flygstolar med nästan 30 procent under de planerade 25 avgångarna. Att fortsätta ha en närvaro på regionala flygplatser är helt i linje med TUIs strategi. Efter några tuffa år ser det äntligen ut som att resandet är tillbaka.

”Vi är väldigt glada att kunna meddela att vi nu ökar på antalet flygstolar från Halmstad. Många vill komma iväg till solen i vinter och Gran Canaria är en favorit hos hallänningarna. Efter ett par tuffa år med begränsat resande är världen äntligen öppen för oss resenärer igen och vi ser att många vill resa till solen i vinter”. Säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI.

I sociala medier är folk positiva till att flygplatsen satsar på regional chartertrafik.

- Vi får mycket positiv feedback från resenärer som flugit charter från Halmstad och fler och fler efterfrågar nya destinationer. Många resenärer uppskattar korta avstånd från parkering till terminalen och incheckningen, sedan vidare till säkerhetskontrollen och avgångshallen. Många ser det som en förmån att kunna flyga lokalt/regionalt från Halmstad. Inte minst uppskattas det att vi erbjuder alla som flyger charter från Halmstad gratis parkering ”, avslutar Anette Holmgren, Affärsutvecklare Halmstad City Airport.

För mer information kontakta:
Anette Holmgren, Affärsutvecklare, Halmstad Flygplats AB, tel 0722-390027, anette.holmgren@halmstad.se
Adam Györki, Nordic Head of Communication TUI , tel: 08-720 72 79, adam.gyorki@tui.se