Historik

Halmstads flygplats startade som Kungliga Hallands Flygflottilj, F14, 1944.

Convair CV-340, 1960-tal. Bild: Halmstads flygplats.

MILITÄR VERKSAMHET

1944 invigdes Halmstads flygplats och var då enbart en militär flygflottilj, F14. Den avvecklades 1961 men verksamheten har sedan dess fortsatt som utbildningsförband i olika former. Idag har Försvarsmaktens Tekniska Skola, FMTS, sitt huvudsäte i Halmstad. Där utbildas samtliga blivande flygtekniker inom Försvarsmakten men även flygledare och officerare från en rad länder på exempelvis JAS 39 Gripen, helikoptersystem och stridsvagn 122.

CIVIL FLYGTRAFIK

- 1958 började även civil flygtrafik använda flygplatsen. Linjeflyg flög då till Bromma.
- 1992 köpte SAS upp Linjeflyg och flög något år men sedan tog Transwede över. Därefter har flera olika bolag flugit till både Bromma och Arlanda.
- 2003 startades inrikestrafik till Arlanda. Fram till våren 2012 trafikerade Skyways linjen, därefter tog Kullaflyg och NextJet över.
- 2008 startade även en linje till Bromma som trafikerades av Skyways till och med våren 2012. Efter ett kort uppehåll sommaren 2012 tog Kullaflyg över den linjen.
- Juni 2015 upphörde NextJet med sin linjetrafik till Arlanda.
- Oktober 2015 startade Sparrow Aviation tre nya linjer från Halmstad: Arlanda, Berlin och Kalmar.
- Den 29 februari 2016 slog Kullaflyg sig samman med Malmö Aviation, Braathens och Sverigeflyg och bildade koncernen BRA.
- Juni 2016 upphörde Sparrow Aviation med sin linjetrafik till Bromma, Kalmar och Berlin.
- Oktober 2018 övertog Halmstads flygplats ansvaret för BRA:s passagerarservice

CHARTER

I slutet av 1990-talet startades charterverksamhet och man kunde resa till bl a Kanarieöarna, Turkiet och Mallorca. Destinationerna har sedan varierat under årens lopp och det har även gått direktflyg till Egypten och Lanzarote. 

Charteravgångarna är mycket populära och i det närmaste fullbokade varje vecka.