Halmstad City Airport
80 år * 1944-2024

I år , 2024 , firar vi att Halmstad City Airport fyller 80 år! Nedan finner ni lite historik om flygplatsens verksamhet.

MILITÄR VERKSAMHET

1944 invigdes Halmstads flygplats och var då enbart en militär flygflottilj, F14. Den avvecklades 1961 men verksamheten har sedan dess fortsatt som utbildningsförband i olika former. Idag har Försvarsmaktens Tekniska Skola, FMTS, sitt huvudsäte i Halmstad. Där utbildas samtliga blivande flygtekniker inom Försvarsmakten men även flygledare och officerare från en rad länder på exempelvis JAS 39 Gripen, helikoptersystem och stridsvagn 122.

CIVIL FLYGTRAFIK

- 1958 började även civil flygtrafik använda flygplatsen. Linjeflyg flög då till Bromma.
- 1992 köpte SAS upp Linjeflyg och flög något år men sedan tog Transwede över. Därefter har flera olika bolag flugit till både Bromma och Arlanda.
- 2003 startades inrikestrafik till Arlanda. Fram till våren 2012 trafikerade Skyways linjen, därefter tog Kullaflyg och NextJet över.
- 2008 startade även en linje till Bromma som trafikerades av Skyways till och med våren 2012. Efter ett kort uppehåll sommaren 2012 tog Kullaflyg över den linjen.
- Juni 2015 upphörde NextJet med sin linjetrafik till Arlanda.
- Oktober 2015 startade Sparrow Aviation tre nya linjer från Halmstad: Arlanda, Berlin och Kalmar.
- Den 29 februari 2016 slog Kullaflyg sig samman med Malmö Aviation, Braathens och Sverigeflyg och bildade koncernen BRA.
- Juni 2016 upphörde Sparrow Aviation med sin linjetrafik till Bromma, Kalmar och Berlin.
- Oktober 2018 övertog Halmstads flygplats ansvaret för BRA:s passagerarservice

CHARTER

I slutet av 1990-talet startades charterverksamhet och man kunde resa till bl a Kanarieöarna, Turkiet och Mallorca. Destinationerna har sedan varierat under årens lopp och i år 2024 är första gången i flygplatsen historia som vi kan erbjuda charterresor under sommarmånaderna och tidig höst. Läs mer om vilka destinationer som man når från Halmstad City Airport.